kavirzist
kavirzist
ترجمه مقالات جهانی محیط زیست

گزارشی که در پی می آید تحقیقی است که اخیرا در مجلات  علمی استرالیا منتشر شده وگروهی از محققان روی گونه ای ماهی بنام «مورانگ» که عمری طولانی داشته و در آبهای استرالیا و نیوزیلند زندگی می کنند بررسی جامعی انجام داده اند.

 

دانشمندان با استفاده از اطلاعات موجود و طولانی مدتی که از این نوع ماهی در اختیار داشتند دریافتند که جمعیت آنها در بعضی از مناطق که درجه حرارت سطح آب حدود دو درجه سانتیگراد طی 60 سال گذشته افزایش داشته بطور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. این افزایش دما بیشتر در اقیانوس های نیمکره جنوبی اتفاق افتاده است.

نتایج بدست آمده تلویحا به گونه های دیگر ماهی ها نیز اشاره می کند، از جمله شیلات تجاری ماهیگیری براثر بالا رفتن دمای آب و اسیدی تر شدن آن تحت تاثیر شدید قرارمی گیرند. صخره های مرجانی نابود می شوند و زیان های چند میلیارد دلاری در انتظار شیلات است.

 ران ترشر بوم شناس دریایی گفت ،معمولا حیوانات خونسرد در برابر گرم شدن شرایط محیط زندگی با افزایش میزان رشد  عکس العمل نشان می دهند اما برای آنها محدودیت ایجاد می شود. با آزمایش رشد در مناطقی که محل سکنی گزیدن گونه هاست ما دریافتیم که هم رشد آنها کند می شود و هم استرس های جسمانی آنها هنگامیکه دمای بیشتری در آبهای سطحی منطقه به آنها تحمیل می شود افزایش می یابد.

ترشرگفت ،تعداد زیادی از ماهی های تجارتی حرکت چندانی از خود نشان نمی دهند.آنها تمایل دارند که به همان مناطق تخمریزی قبلی برگردند و یا در همان صخره های مرجانی که قبلا بودند زندگی کنند و به همین دلیل تاثیرپذیرترین گروه ها هستند. این شرایط برای ماهی های طولانی عمر و ماهی هایی که در نزدیکی سواحل و آبهای کم عمق زندگی می کنند دشوار است. ماهی های «مورونگ» در صورتی که شرایط مهیا باشد می توانند قریب صد سال زندگی کنند.

بعضی از گونه ها نظیر ماهی تن بیشترین نقل مکان را از خود نشان می دهند و در صورت مهیا نبودن شرایط از آبهای اقیانوس های جنوب به آبهای سردتری در مناطق دور دست کوچ می کنند.

 با مطالعه اطلاعات از نمونه های گونه ها در دریای تاسمن، دانشمندان دریافتند که افزایش رشد جمعیت در گونه هایی که در میانه آبهای استرالیا زندگی می کنند وجود دارد یعنی مناطقی که با وجود افزایش دمای آب، هنوز نسبتا دارای آبهای سردتری هستند. اما با افزایش دمای آب در لبه های شمالی محدوده اطراف نیوزیلند رشد جمعیت گونه ها کند شده است.

دانشمندان دریافتند که کند شدن رشد جمعیت می  تواند در ارتباط با افزایش سطح استرس بیشتر بر اثر گرم شدن آب،افزایش مصرف اکسیژن و غدم توانایی شنا برای دوران طولانی است.

 

مترجم:عبدالحسین غلامرضایی

انتشار در روزنامه همشهری(۷/۴/۱۳۹۰)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








نوشته شدهچهار شنبه 8 تير 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک
.: Weblog Themes By www.NazTarin.com :.